Visie en Missie

In het vrijeschoolonderwijs staat het kind centraal.

Het antroposofisch mensbeeld inspireert ons en maakt het verschil met andere onderwijsconcepten. Ieder kind is uniek en kent een eigen levensmotief. Wij willen dat de kinderen vrij en onbelemmerd al hun vermogens en talenten kunnen ontwikkelen en worden uitgedaagd om zichzelf te verwerkelijken.

De kinderen zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Op de vrijeschool leren zij verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven en handelen, naast en met de anderen. De leerlingen worden voorbereid om zelfbewust en inventief deel te nemen aan de maatschappij.

Wij zien het als onze missie om de kinderen een gelukkige schooltijd te bezorgen. lees verder

In het vrijeschoolonderwijs staat het kind centraal. Het antroposofisch mensbeeld is leidraad en inspiratiebron en maakt het verschil met andere onderwijsconcepten. De uitdaging waar wij als school voor staan ligt in het inspireren, stimuleren en begeleiden van de kinderen om al hun vermogens en talenten te ontwikkelen Kernvragen die in de ontwikkeling van elk kind voorkomen – wie ben ik, waar kom ik vandaan, wat kan ik, wat wil ik worden – spelen op de achtergrond mee. Het vrijeschoolonderwijs geeft het individuele kind – en de klas als groep – speelruimte om aan deze vragen invulling te geven.

Veel van het vrijeschoolonderwijs wordt beeldend en kunstzinnig gebracht en is zo ingericht dat de les- en ontwikkelingsstof het kind in alle gebieden uitdaagt

Het leren van en met elkaar voedt de sociale ontwikkeling. Het verzorgen van een veilige en vertrouwde omgeving is voorwaarde voor het leren.

De leerlingen die uitstromen naar het voortgezet onderwijs zijn vertrouwd met de cultuur en natuur om hen heen, met de medemens, de maatschappij, de aarde en de kosmos. Zij weten zich gestimuleerd in hun initiatieven, fantasie en inzicht, door beelden en taal en de omgang met natuurlijke materialen, mooie klanken en kleuren. Zij kunnen zich inleven in andere mensen, gelijkwaardigheid en verschillen tussen mensen respecteren en hebben beleefd dat ieders persoonlijke ontwikkeling zich voltrekt in samenhang met die van anderen.

De leerlingen van de vrijeschool worden voorbereid om zelfbewust en inventief deel te nemen aan de maatschappij en de toekomst.

Wij zien het als onze missie om de kinderen een gelukkige schooltijd te bezorgen en gunnen elk kind vrijeschoolonderwijs.

grondsteenspreuk

Onmetelijk de sterrenhoogten
Onmetelijk de aardediepten
Alles liep anders
Maar ik ervoer een diep vertrouwen

Hoog maanlicht
Over golvend veen
De aarde een schaal
De hemel regent sterren
zonnekinderen
Voor ons staat
De jonge held Parzival
Onbevangen
Beweeglijk van geest
Recht midden door
Doorklieft hij het duister
De mantel gevleugeld
In stralend licht
Onmetelijk de sterrenhoogten
Onmetelijk de aardediepten
Een heldere druppel valt
Geestkracht in evenwicht

Kerndoelen

Vrije school Parcival voldoet volledig aan de kerndoelen zoals die vastgelegd zijn in de wet op het primair onderwijs. Via de website van SLO kunt u deze doelen bekijken of downloaden. Deze kerndoelen zijn geïntegreerd in ons vrijeschoolonderwijs, zodat het kind breder en completer wordt uitgedaagd in de eigen ontwikkeling dan in de kerndoelen wordt gevraagd. Het leerproces wordt continue gemonitord via ons leerlingvolgsysteem en de diverse toetsen.

Passend onderwijs

Op 1 augustus 2014 is de Wet op het Passend Onderwijs in werking getreden. Scholen zijn aangesloten bij een (regionaal) samenwerkingsverband en dragen samen de verantwoordelijkheid om kinderen passend onderwijs te bieden. De scholen hebben een zorgplicht voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Elke school heeft hiertoe een eigen ondersteuningsprofiel ontwikkeld. Vrije School Parcival maakt deel uit van het samenwerkingsverband Amstelronde.
Onze school streeft naar optimale ondersteuning en zorg voor álle leerlingen. Extra aandacht voor kinderen met een beperking is mogelijk. Ook een kind met een specifieke hulpvraag is in principe welkom.

Kwaliteitsontwikkeling onderwijs

Vanuit de beginselen van het vrijeschoolonderwijs – die wij uitdragen in onze visie en missie en de daaraan gekoppelde doelen – kunnen wij kwalitatief hoogstaand onderwijs bieden. Wij richten ons in de eerste plaats op groei en ontwikkeling van het hele kind. Het onderwijs richt zich op sociale, cognitieve en motorische vaardigheden, waarbij aandacht voor natuur, religie, andere culturen, muziekonderricht en handarbeid een vanzelfsprekende plaats hebben. Kinderen die dat nodig hebben krijgen extra ondersteuning. Door voortdurend in het primaire proces de pedagogische en didactische processen te volgen, te evalueren en bij te stellen bestaat de mogelijkheid om onderwijsontwikkelingen, maatschappelijke veranderingen en wettelijke eisen te integreren in het dagelijks onderwijs.
De school streeft voortdurend naar verbetering op de volgende gebieden:

  • Pedagogiek en didactiek gebaseerd op de visie van het vrijeschoolonderwijs
  • Sociale veiligheid
  • Een goed pedagogisch klimaat voor kinderen en leerkrachten
  • Ontwikkeling van adaptief onderwijs
  • Goede ondersteuning voor kinderen met een speciale vraag
  • Het leerlingvolgsysteem
  • Bewaking en verbetering van onderwijsresultatenking en verbetering van onderwijsresultaten

Getuigschriften

De leerstof is geen doel maar middel tot ontwikkeling van het kind. Aan het eind van het jaar, voor de zomervakantie, ontvangt ieder kind een ‘getuigschrift’. In het ouderverslag schetst de leerkracht een beeld van de ontwikkeling van het kind. Hier lezen de ouders een beschrijving van de sociaal-emotionele ontwikkeling die hun kind doormaakt en krijgt men een overzicht van de verworven kennis en vaardigheden. Het tweede deel van het getuigschrift is bedoeld voor het kind. Dit bestaat uit een spreuk en een tekening, waarmee de leerkracht een beeld geeft van de ontwikkelingsweg die het kind gaat.

Vervolgonderwijs

Het vrijeschoolonderwijs is gebaseerd op een doorgaande leerlijn met een verticale scholengemeenschap. Na de kleuterklas en de onderbouw is er ook een bovenbouw die de klassen zeven tot en met twaalf omvat. De bovenbouw valt onder het voortgezet onderwijs.
Vrije School Parcival kent geen bovenbouw. De kinderen van klas 6 kunnen in de regio uitstromen naar de bovenbouw van het Geert Groote College in Amsterdam.
De aansluiting op het voortgezet reguliere onderwijs is goed, aangezien onze school werkt met landelijk genormeerde kerndoelen.

vervolgonderwijs

2017-2018
2016-20172015-20162014-2015
Praktijkonderwijs
Beroepesgerichte leerwegen vmbo14%
Gemengde/theoretische leerweg vmbo4%18%32%18%
HAVO/VMBO-t18%
HAVO14%14%12%18%
HAVO/VWO4%14%16%
VWO59%37%36%63%
Voortgezet speciaal onderwijs4%

Jaarverslag

U kunt hier de gewaarmerkte jaarrekening 2015 bekijken